ok, mało czasu. żeby wiedzieć czego się uczyć zakres materiału trzeba napisać. właśnie siadam do tego więc będę dopisywał. Jak coś ominie to dopiszcie.
LEKCJA 5
1. liczebniki
jedyna trudność to miękki znak. od 5 do 30 na końcu, od 50 dalej w środku. przydatne mogą okazać się słówka: "pljus, minus, budjet, starszyj na..., mlodszij na...dwa goda"
dodatkowo jak odpowiadamy, ze ktos jest starszy o rok, dwa ...itd. to piszemy 1 god 2 goda 3 goda 4 goda 5 let ...
2. Odpowiedzi na pytania "Gdzie?"
w 99% przypadków dajemy na końcu "e", rzadziej "u". Dodatkowo wyjątki na stroni 52. Przydatny może okazać się wierszyk, kótrego mieliśmy się nauczyć. i wyjątki ze strony 52.
"u" dajemy gdy rzeczownik konczy się na: - ij - ija - ije
w pozostałych przypadkach "e"
3. czasownik "żit"- odmiana
ja - żiwu my- żiwjom ty- żiwjosz(znak miękki) wy- żiwjotie on- żiwjot oni- żiwut
kraje, które kończą się na "o, u, y" są nieodmienne, np. Ja byłem w Takio ( zasada podpowiada zeby dac koncówkę "e")
4. czas przeszły
wychodzimy zawsze od bezokolicznika konczacego sie na "tznakmiekki" np. żit, obcinamy literke t ze znakiem miekkim i dodajemy odpowiednia koncówkę: - ł - r. męski - ła - r. żeński - ło - r. nijaki - łi - l mnoga
np. żił - męski żiła- żeński żiło- nijaki żili- mnoga
słówka: cegodnja- dziś wcziera- wczoraj zawrta- jutro ransze- rano
5. pory roku
pory roku i miesiące na stronie 58. odpowiednie formy w pytanie: kagda? np. w zimoj, w sjantabrje
6. pogoda słownictwo związane z pogodą na kserówkach na stronie p. Marynowskiej dodatkowo: - strony swiata ( cewer, jug, wostok, zapad)
odmiana czasownika idu ja- idu my- idiom ty- idiosz (znak miekki) by- idiotie on- idiot oni- idut
pytanie o date urodzenia: kagda Ty rodiłcja?
LEKCJA 6
7. czasowniki
strona 65. wstawat(miekki znak), dawat(miekki znak), pradawat(miekki znak), prinimat (miekki znak). wszytskie maja te same końcówki przy odmianie, tj. ja - ju my- jom ty- josz(znak miekki) by- jotie on- jot oni- jut
8. słówka określające czas utrom - jutrem dniom- dniem wieczierem - wieczorem noczju- nocą w polden - w poludnie w polnocz- o północy wcjegda- zawsze każdyj dien - każdego dna czasto - często inagda- czasami pedko- rzadko inagda- nigdy
LEKCA 7
9. przymiotniki strona 70. w różnym rodzaju różne końcówki ma przymiotnik i na różne pytanie odpowiada: r. męski- kakoj? - yj, -ij, -oj ; przykład: nowyj dom, pusskij jazyk r. nijaki- kakoje? - oie, -ieie ; przykład: nowoje slowo, charoszieie slowo r. żeński- kakaja? -aja, -jaja; przykład: nowaja idieja, posljednaja minuta l. mnoga- kakije?- yie, -iie ; przykład: nowyje druzja, charoszie nowosti
10. przysłówki strona 73.
11. o miescie opowiadać, swoim i sankt-petersburgu strona75 i ksero o Wrocławiu
LEKCJA 8
12. kolory strona 78.
13. odmiana czasowników
iskat- szukać ja- iszu my- isziem ty- isziesz wy- iszietie on- isziet oni- iszut
chotiet- chcieć ja- choczu my- chotim ty- chocziesz by- chotitie on- chocziet oni- chotjat
ljubit - lubić ja- ljublju my - ljubim ty- ljubisz by- ljubitie on- ljubit oni- ljubjat
14. strona bierna str. 82
końcówki ulegają zmienia tylko dla r. żeńskiego. Dla męskiego, nijakiego i l mnogiej końcówki nie zmieniają się.
rzeczowniki: końcówki -u, -ju, -znak miekki to czy ma byc u czy ju decyduje ostatnia litera rzeczownika. Jeśli ostatnia litera jest twarda dajemy u, jeśli miękka to ju.
przymiotniki: końcówki -uju, -juju jak ostania litera przymiotnika jest twarda dajemy -uju, jak miekka to -juju
|
alan napisał:Dzis bende miał prawdopodobnie pytania z grupy która pisało koło dziś... A co było na ostatnich wtorkowych zajeciach ?
na ostatnich zajęciach wyjasniala nam p. Kotlarczyk szczegolowo jak nalezy zrobić zadanie, ktore zadała nam p. Marynowska;). Czyli tabela ze strony 82. tabela ta jest w cholere nieczytelna. Dla ułatwienia powiem, że w tej tabeli chodzi o to, że dla przymiotników mamy końcówki yju i juju, a dla rzeczowników y lub ju. Dotyczy to jednak tylko rodzaju zenskiego! W meskim, nijakim i l.mnogiej koncowki nie zmeiniaja się
|
Z grupy Pani Marynowskiej-Sowuli która koło pisała dziś
1.sluchanie -rozumienie ze sluchu, ona czytala tekst z ksiazki St.Petersburgu 2.ze sluchu, dialog ktory tez byl na zajeciach, o kolesiu co kupowała czapke badz futro i odp na kilka pytan (my to mielismy?) 3.napisac zdania-przetlumaczyc... co u ciebie slychac? - u mnie bez zmian, Pada deszcz, gdzie jest moj parasol? czyje sa te walizki stojace w rogu? szukasz czarnej rozy? 4.zadanie wstawic koncowki do przymiotnikow 5.wstawic w puste miejsca wyrazy typu czesto, rzadko, nigdy, czasami,latem 6.napisac pytania do odpowiedzi podanych po rosyjsku typu ...bylem caly wieczor w domu, pracuje w ciagu dnia 7.zadanie z liczbami, napisac odpowiedz np ilu jest studentow klasie...odp w kalsie jest jedenastu studentow (Ilu nas jest w grupie ? :> )
Może ktoś coś z tego zrobić? :>>
Grzesiek brawo dobra robota ! Ja i tak sie nie uczę... mam inne rzeczy jutro ale przybędę ;) Pozdrawiam
|